Publicēta: 16:42 17. februāris, 2021

"Latvijas auto": Ieviestā Covid-19 testu kārtība nopietni apgrūtina pārvadājumu nozares darbību

Rīga, 17.febr., LETA. Latvijā ieviestā ieceļojošo personu Covid-19 testu kārtība nopietni apgrūtina pārvadājumu nozares darbību, aģentūrai LETA pauda asociācijas "Latvijas auto" pārstāvji.

Kā skaidroja asociācijas priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko, jautājums par to, kur autovadītājiem, piemēram, Zviedrijā vai Vācijā iespējams veikt testu pirms došanās mājup, ir ļoti aktuāls šim mērķim paredzēto vietu trūkuma dēļ.

"Mēs nevaram atļauties pusi dienas dzenāt vilcēju pa apdzīvotiem rajoniem, meklējot kādas iespējas. Un vai maz ārvalstu iestādes ir informētas par autovadītāju "iebrukumiem" testa vietās? Tāpat ir jautājums, kā autovadītājam saņemt testa rezultātus un cik ilgu laiku tas aizņems. Ne visiem ir piekļuve e-pastiem un ne visiem ir spēja veikt normālu saziņu "aci pret aci"," teica Pociluiko.

Asociācijas priekšsēdētājs minēja, ka autovadītāji ir pietiekami izolēti savā ikdienā, noliktavās viņi netiek ielaisti, līdz ar to saskare ar citām personām ir ļoti ierobežota. "Mēs regulāri apgādājam savus darbiniekus ar maskām, dažāda kalibra dezinfekcijas līdzekļiem. No savas puses darām visu, lai mūsu darbinieki būtu drošā vidē un tas ir redzams fakts - mūsu darbinieki nav atgriezušies ar Covid-19 infekcijām," pauda Pociluiko.

Viņš norādīja, ka Latvija nav vienīgā valsts Eiropas Savienībā (ES), kas saskaras ar problēmām pārvadājumu nozarē un kurā noteikti ierobežojumi transporta darbiniekiem, tomēr citās valstīs uz autovadītājiem, kuri dodas izpildīt savu darbu vai dodas mājās, tie neattiecas.

"Latvijas auto" nosūtījusi vēstuli Satiksmes ministrijai (SM) un Autotransporta direkcijai, norādot, ka jaunieviestajiem pasākumiem ar Covid-19 testu veikšanu pārvadātājiem būtu jābūt saprotamiem un arī izpildāmiem.

Vēstulē asociācija paudusi, ka, tās ieskatā, prasība, kas stājusies spēkā no 15.februāra un paredz, ka Covid-19 tests nav jāveic tikai tad, ja Latvijā plānots uzturēties ne ilgāk kā 72 stundas vai valstī ar augstu saslimstības risku pēdējo 14 dienu laikā kopumā pavadīts mazāk par 72 stundām, rada neizpratni un to ir grūti samērot ar mērķi ierobežot vīrusa izplatību.

Tāpat asociācijas pārstāvji atzīmējuši, ka vajadzīgo testu veikšana būtu jāapmaksā valstij, nevis darba devējiem, kā arī būtu loģiskāk, ja tiktu noteikta prasība testu veikt Latvijā, nevis pirms iebraukšanas šajā valstī.

Pēc asociācijas vadītāja teiktā, citās valstīs auto pārvadātājiem krīzes laikā tiek sniegts finansiāls atbalsts, kas ļauj konkurēt arī ārzemju tirgū. Pociluiko īpaši izcēla Polijas piemēru, kuras pārvadātāji aktīvi darbojas arī Latvijā un kuri saistībā ar atbalstu nonākuši izdevīgākā situācijā nekā vietējie autobraucēji.

Kā ziņots, no 15.februāra transporta un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēja darbiniekiem un pasažieru, kravas vai tehnisko reisu apkalpes locekļiem, tai skaitā, ja tie dodas uz darba pienākumu veikšanas vietu vai atgriežas no tās, Covid-19 tests nav jāveic. Savukārt jaunais regulējums nosaka, ka profesionālajiem kravas transportlīdzekļu vadītājiem Covid-19 tests nav jāveic tikai tad, ja Latvijā plānots uzturēties ne ilgāk kā 72 stundas vai valstī ar augstu saslimstības risku pēdējo 14 dienu laikā kopumā pavadīts mazāk par 72 stundām.

Piemēram, ja vadītājs, pildot darba pienākumus, Latvijā uzturas ilgāku laiku, bet no Latvijas izbrauc 71 stundu pēc iebraukšanas Latvijā, Covid-19 tests nav jāveic. Savukārt, ja vadītājs Latvijā plāno uzturēties ilgāk par 72 stundām vai valstī ar augstu saslimstības rādītāju pēdējo 14 dienu laikā kopumā pavadīts vairāk par 72 stundām, nepieciešams veikt Covid-19 testu. Piemēram, ja vadītājs, pildot darba pienākumus, Latvijā uzturas vairāk nekā 72 stundas, tad nepieciešams veikt Covid-19 testu Latvijā. Savukārt, ja vadītājs, piemēram, Nīderlandē ir uzturējies vairāk nekā 72 stundas, tad tests jāveic pirms ieceļošanas Latvijā.

Spēkā paliek spēkā līdzšinējā prasība, iebraucot Latvijā, pēc kontrolējošo institūciju pieprasījuma uzrādīt atbilstošās kategorijas vadītāja apliecību un digitālā tahogrāfa vadītāja karti vai pēdējās darbdienas tahogrammu, kā arī Starptautiskā transporta darbinieka sertifikātu.

  • Krišs Jānis Kairis
  • LETA